Juryauto’s
Mini Cooper S Countryman
In 2013 zijn we gestart met rode Skoda’s, en rijden we vanaf seizoen 2018 met de Mini Cooper S Countryman.
Als je zoveel moderne technologie om je heen hebt als in een MINI, zou je bijna vergeten dat je in een auto rijdt met zo’n rijke geschiedenis. Stap in en ga mee terug in de tijd. Van Sir Alec Issigonis’ allereerste schets van de klassieke Mini, langs autosportsucces in Monte Carlo, naar een stukje Nederlands trots dankzij de productie van de nieuwe MINI in het Limburgse Born.
DE GEBOORTE VAN EEN ICOON.
In 1959 kreeg Sir Alec Issigonis de vraag een auto te ontwerpen die zuinig, compact en goedkoop was én plaats bood aan vier personen. Op een servetje tekende hij z’n ontwerp voor de eerste Mini. De rest is geschiedenis.
VAN 0-8.500.000 IN 55 JAAR.
De eerste MINI’s rolden in de jaren zestig van de band in het Engelse Oxford. In die tijd werden er 300 auto’s per dag afgeleverd. Vandaag de dag produceert de fabriek in Oxford elke dag maar liefst 1.000 MINI’s. In totaal zijn er door de jaren heen al meer dan 8.500.000 MINI’s gemaakt en de teller blijft doorlopen.
KLASSIEKER WORDT MODERNE KLASSIEKER.
De laatste klassieke MINI werd afgeleverd op 4 oktober 2000. Dat model – nummer 5.378.776 – staat nu bij de British Motor Industry Heritage Trust in het Engelse Gaydon. Een half jaar later verliet de eerste nieuwe generatie MINI de fabriek alweer, op 26 april 2001. Tegenwoordig is de Oxford MINI fabriek, waar een groot deel van de huidige MINI modellen wordt gebouwd, één van de meest geavanceerde autofabrieken ter wereld. Maar wel één met een onvergetelijke geschiedenis.
BRITSE FLAIR VAN NEDERLANDSE BODEM.
Sinds 2014 worden er in het Limburgse Born nieuwe MINI’s gemaakt bij VDL Nedcar. De fabriek is compleet vernieuwd voor de bouw van de nieuwe MINI en alle werknemers hebben uitgebreide trainingen gevolgd over het hypermoderne productiesysteem. Daardoor werken er in Born de beste mensen in de modernste fabriek aan de leukste auto. Lees hier meer over Born.